en
2023/05/7

چرا موتور سیکلت دود میکند

خروج دود موتورسیکلت یک امر غیر عادی است و باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید. ممکن است خروج دود ناشی از یک آسیب جدی باشد و یا ممکن است مشکل کوچکی باشد که با یک هزینه اندک رفع گردد. علل مختلفی در ایجاد این اتفاق وجود دارد ک باید هرچه سریع‌تر رفع شود. از ایرادات موتوری گرفته تا روغن ریزی و مشکل در اتصالات می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. در این مقاله به سوال چرا موتور سیکلت دود میکند می‌پردازیم.

علت دود کردن موتورسیکلت 

مشکل پیستون

فرسودگی که در حلقه‌های پیستون وجود دارد می‌تواند منجر به خارج شدن دود از موتور سیکلت شود. این قطعه وظیفه دارد که مانع ورود روغن را به قطعات داخلی شود و گازهای ناشی از احتراق را نیز از محفظه سیلندر بیرون سازد. در صورتی که فرسودگی در پیستون وجود داشته باشد، عملکرد مناسبی نداشته و روغن به قسمت‌هایی نفوذ می‌کند و باعث دود کردن موتور سیکلت می‌شود.

به دنبال عملکرد نامناسب پیستون‌ها روغن به محفظه سوخت وارد می‌شود و موتور دچار روغن‌سوزی خواهد شد. در صورت مشاهده روغن‌ریزی و یا تردید از خرابی پیستون نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید تا بدتر نشود.

 

 

مطالعه مقالهعلت خرابی باتری موتورسیکلت را به شما پیشنهاد میکینم. 

روغن ریزی

بهتر است در ابتدا  به رنگ دود خروجی از موتورسیکلت دقت نماید، دود کردن در موتور سیکلت همیشه نمی‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکل باشد، به‌عنوان‌مثال در صورتی که دود سفید رنگی از موتور سیکلت شما در روزهای زمستانی خارج شود نمی‌تواند نگران کننده باشد. نشت روغن به بیرون از محفظه نیز باعث بروز مشکلاتی شده و منجر به خروج دود می‌شود. نشت روغن باعث گرم شدن محیط و تولید دود میشود. ایراد در محفظه روغن میتواند باعث نشتی روغن شود. 

ایراد در پره‌های موتور و سیلندر می‌تواند منجر به بروز نشتی و سوختن روغن شود. در صورت بروز این مشکل دود آبی از اگزوز خارج می‌شود. روغن‌سوزی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، رینگ و سیلندر فرسوده، سوپاپ‌های معیوب و یا لاستیک‌های که ایراد داشته باشد باعث روغن‌سوزی و دود کردن در موتور سیکلت می‌شود. 

خرابی اتصالات

گاهی ممکن است دود کردن موتور سیکلت ناشی از خود موتور سیکلت باشد و ربطی به موتور و یا اگزوز نیز نداشته باشد. در صورتی که ایراد در اتصالات موتور سیکلت وجود داشته باشد ممکن است دود ایجاد کند. خرابی در اتصالات و دود کردن یکی از خطرناک‌ترین موارد است. کوچک‌ترین جرقه اضافه در موتور سیکلت می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود و حوادث ناگواری  رخ دهد. 

در صورتی که موتور به صورت ناگهانی دود کند باید آن را سریعاً خاموش کرده و نسبت به تعمیر آن اقدام نمایید. اگر علاوه بر دودی که از موتور سیکلت خارج می‌شود بویی شبیه به لاستیک‌سوزی نیز ایجاد شود، باید به این مورد شک کنید. باید تمام سیم‌ها مسیریابی شوند و اتصالات مورد بررسی قرار گرفته تا علت سوختگی مشخص شود.

 

 

 

تشخیص نوع و بوی دود

برای اینکه بتوانید عیب‌یابی کنید باید نوع دود مشخص شود. در صورتی که بتوانید بو و رنگ دود را تشخیص دهید، در روند عیب‌یابی بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که دود ناشی از خرابی پیستون‌ها باشد، دودی با حجم عظیم از موتور سیکلت شما خارج می‌شود. در این مورد بوی روغن سوخته استشمام می‌شود. نشتی روغن و روغن‌سوزی باعث ایجاد دودی سفید رنگ می‌شود.

این دو مورد به دلیل رنگ و بویی که دارند به راحتی قابل تشخیص هستند. دود ناشی از سوختن سیم و اتصالات نیز بسیار غلیظ و سیاه است و بوی لاستیک سوزی به مشام می‌رسد. اگر فایبر گلاس اگزوز بسوزد نیز بوی بسیار بدی ایجاد می‌کند و سفید رنگ خواهد بود. دود آبی که بعد از گرم شدن از موتور سیکلت خارج می‌شود می‌تواند به دلیل سوختن روغن باشد.

 

 

 

جمع‌بندی

در نهایت با توجه به همه نکاتی که در رابطه با سوال چرا موتور سیکلت دود میکند عنوان شد، شما با آگاهی از این قضایا می‌توانید نسبت به عیب‌یابی هرچه سریع‌تر آن اقدام نمایید. برای عیب‌یابی ابتدا باید علت دود کردن موتورسیکلت مشخص شود، در صورتی که هر کدام از مشکلات ایجاد شود مسیر عیب‌یابی و تعمیر متفاوتی نیز در پی دارد. رفع این مشکل بسیار تخصصی است و برای تعمیر آن باید به تعمیرگاه مراجعه نمایید.