en
2024/02/4

الفبای موتورسواری حرفه‌ای 3

گوش میدی موتورت چی داره میگه یا نه؟

هر موتور سیکلتی، زبان و شخصیت خاص و متفاوت خودش را دارد. آگاهی از اینکه موتور سیکلت در شرایط مختلف چطور رفتار می‌کند یا چه واکنشی نشان می‌دهد، کلید رانندگی ایمن و برای لذت‌بردن از رانندگی، ضروری است. 

تک‌تاز موتور تقدیم می‌کند:

چطور زبان، توانایی‌ها و محدودیت‌های موتور سیکلت را درک کنیم؟

* قبل از هر چیز با آپشن‌ها و امکانات موتورسیکلتی که با آن رانندگی می‌کنی، کاملاً آشنا شو و یاد بگیر چطور به کمک آنها موتورت را به بهترین شکل کنترل کنی؛ قبل از همه: گاز، کلاچ دنده و ترمز که اگر چه ساده به نظر می‌رسند ولی تسلط و استفاده ترکیبی از آنها نیاز به تجربه، تمرین و زمان دارد.

* به موتورت خوب گوش بده. به صداها و لرزش‌های عجیب یا هر گونه تغییر در عملکرد موتورسیکلت توجه کن، چون می‌تواند نشانه مشکل بالقوه‌ای باشد که نیازمند رسیدگی است.

* به طور منظم و دوره‌ای، موتور سیکلتت را بررسی کن (ترجیحاً توسط تعمیرکار) تا مطمئن شوی همه‌چیز سر جای خودش است و درست کار می‌کند. شرایط و جدول زمانی توصیه‌شده توسط کمپانی تولیدکننده برای چکاپ را رعایت کن. رسیدگی منظم به موتور سیکلت برای طول عمر بیشتر و استفاده بهینه ضروری است.

 

* یاد بگیر چطور لاستیک‌های موتورت را بررسی کنی؛ چیزی که هم ایمنی و هم کارایی را بالا می‌برد. راهنمایی: دنبال نشانه‌های مشکوک و خطرساز بگرد: بادکردگی، ساییدگی و هر نوع نشانه دیگر از آسیب‌دیدگی.

* با اطلاعاتی که صفحه نمایشگر موتور سیکلت در اختیارت می‌گذارد به طور کامل آشنا شو؛ مهم‌ترین‌هایش: سرعت‌سنج، کیلومترشمار، نشانگر سوخت و چراغ هشدار. این آشنایی‌ها کمک می‌کند از اطلاعات لازم برای زیر نظر داشتن و در مرحله بعد، تحلیل وضعیت موتور سیکلت در هر لحظه استفاده کنی.

* میزان مایعات داخل موتور سیکلت شامل روغن موتور، روغن ترمز، خنک‌کننده و… را بررسی کن (یا از تعمیرکار کمک بگیر). چک کردن این موارد نه تنها بر سلامت و طول عمر موتورسیکلت اثر دارد، بلکه موجب می‌شود به شکل نرم‌تری هم کار کند.

 

 

* کاتالوگ اختصاصی موتور سیکلت را مطالعه کن. خواندن کاتالوگ، کاری کسالت‌بار به نظر می‌رسد اما خب لازم هم نیست که از اول تا آخرش را بخوانی. می‌توانی نگاهی به فهرست و عناوین بیندازی و فقط نکات مهم یا موردنیازت را دقیق‌تر مطالعه کنی. کاتالوگ‌ها می‌توانند اطلاعات باارزشی درباره موتور سیکلت در اختیارت بگذارند؛ شامل شرایط نگهداری، باد لاستیک توصیه‌شده و امکانات خاص و آپشن‌های منحصر به فرد.

در ضمن خوب است هر از گاهی به سایت کمپانی تولیدکننده سر بزنی و ببینی چه اطلاعات تازه‌ای درباره موتورت در دسترس قرار گرفته است.