en
2024/01/24

الفبای موتورسواری حرفه‌ای 2

کلیدی‌ترین تکنیک‌های رانندگی تدافعی

تکنیک‌های رانندگی تدافعی با موتور سیکلت چیست؟

تک‌تاز موتور توضیح می‌دهد:

یک رویکرد فعالانه و پویا با هدف ایمن‌ماندن روی موتور سیکلت، شامل استراتژی‌ها و تمرین‌هایی که موتورسواران برای بالا بردن ایمنی‌شان به کار می‌گیرند؛ چطور؟ با پیش‌بینی خطرات احتمالی و نشان‌دادن عکس‌العمل مناسب به آن. هدف رانندگی تدافعی، پایین‌آوردن ریسک تصادف و کاهش خطرات ناشی از اشتباه رانندگان دیگر و فاکتورهای خارج از کنترل است.

و حالا کلیدی‌ترین تکنیک‌های رانندگی تدافعی:

خوداگاهی‌ات را بالا ببر

سعی کن با افزایش خودآگاهی‌ات نسبت به موقعیت و محیط اطراف، خطرات احتمالی را پیش‌بینی کنی. به طور متناوب، محیط اطرافت را اسکن کن و راه‌های فرار احتمالی را شناسایی کن و به خاطر بسپار. آگاه بودن از محیط اطراف به تو کمک می‌کند در موقعیت‌های خطرناک، سریع‌تر واکنش نشان بدهی.

فرض کن نامرئی هستی

تا آنجا که ممکن است خودت را در خیابان قابل رویت کن. لباس‌هایی در رنگ‌های با طیف روشن‌تر بپوش، شب‌ها چراغ جلوی موتور سیکلت را روشن کن و در جایی از خیابان رانندگی کن که خودروهای دیگر بتوانند به راحتی متوجه حضورت شوند. همیشه پیش‌فرضت این باشد که راننده‌های دیگر ممکن است تو را نبینند! بنابراین موقع رسیدن به تقاطع یا جاهایی که ممکن است مسیرت توسط خودروهای دیگر قطع شود، دو برابر احتیاط کن.

 

قابل پیش‌بینی باش

قصدت را در رانندگی از قبل و به شکلی روشن به بقیه خودروها اطلاع بده؛ با استفاده از امکاناتی مثل راهنما و چراغ ترمز موتور سیکلت. در نقطه مناسبی از خیابان حرکت کن و از قرار گرفتن در نقطه کور رانندگان دیگر پرهیز کن. اگر لازم است جایت را عوض کن، جوری که در آینه برای خودروهای دیگر قابل رویت باشی. 

رانندگی‌ات را با شرایط هماهنگ کن

استایل رانندگی‌ات را با شرایط آب و هوایی هماهنگ کن. سرعتت را در باران، برف و مه کم کن و آگاه باش که تغییر هوا چطور شرایط سطح زمین را برای رانندگی با موتور سیکلت تغییر می‌دهد. در ضمن چهار-چشمی مراقب وضعیت راه و خطراتی مثل چاله‌ها، سنگ‌ها، سطوح خیس یا ناهمسطح باش. 

فاصله مناسب را حفظ کن

همیشه با با خودروی جلویی فاصله‌ات را حفظ کن. اینکار هنگام واکنش به توقف‌های ناگهانی یا تغییر مسیر رانندگان دیگر برایت زمان می‌خرد.

حرکت راننده‌های دیگر را پیش‌بینی کن

مراقب نشانه‌های حواس‌پرتی، رانندگی تهاجمی یا حرکت‌های دمدمی‌مزاج خودروهای دور و برت باش. همیشه فرض را بر این بگذار که راننده‌های دیگر تو را نمی‌بینند و هر لحظه برای عکس‌العمل‌های تدافعی (جلوگیری از تصادف) آماده باش.

حواس‌پرتی‌ها را در موتورسواری به حداقل برسان

در مسیر و هنگام رانندگی، ذهنی متمرکز داشته باش و حواس‌پرتی را به حداقل برسان. همچنین موقع رانندگی با موتور سیکلت از به‌کارگیری وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه پرهیز کن.

عادت‌های خوب را به رانندگی‌ات اضافه کن

اصرار بر عادت‌های خوب در رانندگی در نهایت موجب بالا رفتن ایمنی خودت و سرنشین موتور سیکلت می‌شود؛ از عادت‌هایی نظیر چک‌کردن منظم آینه و استفاده از راهنماها گرفته تا گذاشتن کلاه‌کاسکت بر سر، حفظ پوزیشن صحیح بدن در راندن و رانندگی در چهارچوب مهارت‌های شخصی.

و نکته آخر:

سعی کن «زبان موتور سیکلتت» را به مرور درک کنی.