en
2024/01/17

 

 الفبای موتورسواری حرفه‌ای 1

ویژه موتور-اولی‌ها و گواهینامه‌دار شده‌ها

 

استاد شدن در رانندگی با موتور سیکلت، رابطه مستقیمی با آموزش مناسب، تمرین مستمر، صبوری و گسترش مهارت‌ها دارد. در ادامه مهم‌ترین نکات و تکنیک‌ها را برای یک رانندگی ایمن، مسلط و نیز افزایش مهارت رانندگی با موتور سیکلت «الفبای موتورسواری حرفه‌ای 1» فاش می‌کنیم.

* موتورسیکلت را حتماً از یک کمپانی معتبر مثل تک‌تاز تهیه کن. اگر در انتخاب و خرید یک موتور سیکلت باکیفیت و مطمئن اشتباه کنی، بعداً مجبوری چند برابر، پول تعمیر و جبران آسیب‌های احتمالی را بدهی.

* استاد رانندگی با سرعت پایین شو! اینکار کمک می‌کند تعادل و کنترلت را روی موتور سیکلت بهتر کنی؛ چیزی که برای تردد در ترافیک و فضاهای پر رفت‌وآمد، ضروری است و به‌شدت به کار می‌آید.

* سعی کن به طور منظم رانندگی کنی. هر چه بیشتر رانندگی کنی، نه‌تنها ناخوداگاه مهارتت در راندن بالا می‌رود بلکه رفتار موتورت را هم بهتر درک خواهی کرد و در نهایت می‌توانی با کنترل و واکنش موتور سیکلت و نیز هر گونه تغییر در عملکرد آن بهتر آشنا شوی.

* سطح توانایی خودت را در رانندگی موتور سیکلت، خوب بشناس و حتماً متناسب با مهارتت رانندگی کن. از ریسک‌های غیرضروری پرهیز کن و سعی کن توانایی و تجربه‌ات را به تدریج و در گذر زمان بیشتر کنی.

* در یک فضای کنترل‌شده و ایمن (مثلاً یک پارکینگ خالی) زمان کافی برای تمرین روی مهارت‌های ابتدایی بگذار (مثل راه‌افتادن یا توقف نرم). روی تکنیک‌های ترمز کردن هم حتماً تمرین کن؛ شامل هر دو ترمز جلو و عقب موتور سیکلت و نیز ایستادن و ترمز ناگهانی برای شرایط اضطراری.

* برای خرید تجهیزات ایمنی مناسب برای رانندگی با موتور سیکلت مثل کلاه‌کاسکت دستکش، کاپشن، شلوار، چکمه و… هزینه کن.

 

* راندن موتور سیکلت در شرایط آب‌وهوایی و ترافیکی مختلف را تجربه کن (البته بی‌عجله و در آرامش کامل) تا با ویژگی‌های هر کدام آشنا شوی و تجربه‌های تازه کسب کنی؛ تازه اعتماد به نفست هم بالا می‌رود.

* از تجربه‌های موتورسواران باسابقه و بلاگرهای اختصاصی حوزه موتور سیکلت استفاده کن و چیزهای تازه یاد بگیر.

* هرگز («هرگز!») تحت تأثیر دارو، الکل، مواد مخدر و… رانندگی نکن تا همیشه هوشیار و متمرکز باشی؛ ویژگی‌هایی که برای رانندگی ایمن با موتور سیکلت، حیاتی محسوب می‌شوند.

و نکته آخر که اهمیتش اگر از موارد قبل بیشتر نباشد، کمتر نیست:

تکنیک‌های «رانندگی تدافعی» را تمرین کن.