en
2024/01/6

فوت و فن روشن‌کردن موتورسیکلت در هوای سرد

 

قبل از نشستن پشت موتور سیکلت در هوای سرد باید بگذاریم چند دقیقه برای خودش کار کند یا این‌کار ممکن است به آن آسیب بزند؟ تو هم جزو کسانی هستی که بلافاصله بعد از هندل زدن، پشت موتورسیکلت می‌نشینند و گازش را می‌گیرند؟ این‌کار در فصل‌های گرم تقریباً بی‌ضرر است چون در جا کار کردن موتور سیکلت باعث افزایش بیش از حد دمای آن و بالا رفتن احتمال آسیب می‌شود، اما در هوای سرد چطور؟

جواب خلاصه:

– لطفاً اگر CL150 داری، اینکارو باهاش نکن!

در فصل‌های سرد مثل پاییز و زمستان، جواب دقیقاً برعکس است و تصمیم درست قبل از نشستن پشت موتورسیکلت و آغاز سفر، این است که چند دقیقه به موتورت زمان بدهی. چرا؟

به دلایل زیر:

روغن موتور در دمای بهینه

هوای سرد موجب می‌شود روغن موتور، غلیظ و سفت شود و اثرگذاری در روغنکاری اجزای موتور کاهش یابد. چند دقیقه کار کردن موتور سیکلت این فرصت را فراهم می‌کند که روغن موتور به گردش دربیاید و به دمای بهینه عملکرد برسد. در ضمن موتور گرم، زمینه احتراق سوخت بهتری را فراهم می‌کند.

روغن گرم‌تر و دنده نرم‌تر
گرم کردن موتور سیکلت، عملکرد گیربکس را بهبود می‌بخشد، چطور؟ روغن سرد موجب می‌شود تعویض دنده‌ها کندتر شود، در حالی که روغن گرم‌تر تعویض دنده نرم‌تری را فراهم می‌کند.

کاهش احتمال آسیب

یک استارت سرد می‌تواند فشار مضاعفی بر اجزای موتور سیکلت وارد کند. گرم کردن موتور اجازه می‌دهد دما به صورت تدریجی افزایش یابد تا احتمال آسیب دیدن قطعات حیاتی و مهم نیز کاهش یابد.

تجدید شارژ از دست‌رفته

در هوای سرد، هر موتور سیکلتی ممکن است زمان بیشتری برای روشن شدن نیاز داشته باشد. صبور باش و از هندل‌زدن پشت‌سر هم خودداری کن، چون می‌تواند به تخلیه باتری منجر شود. روشن کردن موتور در هوای سرد می‌توند به باتری فشار مضاعف بیاورد. چند دقیقه کار کردن موتور سیکلت، شارژی را که در حین استارت زدن استفاده شده، دوباره تجدید می‌کند.

مطالعه دفترچه راهنمای موتور سیکلت

این مطلب راهنمای عمومی برای روشن کردن انواع موتور سیکلت به شکل ایمن است اما پیشنهاد ما این است که قبل از راه‌اندازی و استفاده از موتور سیکلت حتماً دفترچه راهنمای اختصاصی مربوط به موتور خود را مطالعه کنید. مثلاً درباره CL150 توصیه شده: «در فصل سرما بعد از روشن کردن موتور سیکلت اجازه دهید 5 دقیقه در جا کار کند تا گرم شود، سپس شروع به حرکت کنید».